ترفندها و نکات طلایی درباره دانش مصاحبه شونده

نحوه نوشتن سوالات مصاحبه موثر

در این مورد از نحوه نوشتن سوالات مصاحبه ، سوالات مصاحبه ای که در حال پرسیدن آنها هستید ، باید با موضوع مورد بحث و سوالات دیگر مرتبط باشند . همانطور که در حال نوشتن سوالات مصاحبه هستید ، به این فکر کنید که این سوالات ، چگونه به فهم بیشتر مطلب مورد نظر کمک می کنند . اگر سوالی که به آن فکر می کنید غیر مرتبط بود ، یکی دیگر جایگزین آن کنید . حتما به این روش برای مصاحبه توجه کنید .

موضوع : تجدید نظر در معیارهایی که خدمات محافظت از کودک، یک کودک را از خانه بیرون می کنند.

  • سوال ۱: به عنوان یک کارآفرین اجتماعی ، فکر کنید چند نفر از والدین به مواد مخدر اعتیاد دارند؟

    Entrepreneurship-کارآفرینی

این سوال ، با توجه به آنکه موضوع حساسی را مورد پرسش قرار می دهد ، اما زیاد به موضوع مورد بحث نمی پردازد . با کمی تغییر ، شاید بتوان این سوال را به موضوعی دیگر تعمیم داد ، اما در این مورد اصلا مناسب نیست .

  • سوال ۲ : به عنوان یک کارآفرین اجتماعی ،چه سرنخ هایی بلافاصله به شما می گویند که ممکن است لازم باشد کودک را از خانه خارج کنید؟

این سوال ، دقیقا از آن دسته سوالاتی است که به این موضوع ربط پیدا می کند . ممکن است فرد مورد نظر ، در ادامه بحث ، مبحث والدین معتاد را پیش بکشد ، اما مشخص است که موضوع اصلی آن نخواهد بود و به بیشتر باید به مبحث کودکان پرداخته شود .

باید مفهومی و توضیحی باشند

در نحوه نوشتن سوالات مصاحبه ، باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند پاسخگویی طیف گسترده ای از پاسخ های فرد مصاحبه شونده باشند . این مورد به این معناست که پرسش ها نباید به گونه ای باشند که بتوان آنها را تنها با یک ( بله یا خیر ) پاسخ داد . به جای آن بهتر است از سوالاتی استفاده کنید که با علائم پرسشی مثل (چه کسی ، چرا ، کجا ، چه زمانی ، چرا و چگونه ) آغاز شود . این سوالات ، به مخاطب این فرصت را می دهند تا بتواند از راه های گوناگونی سوال را پاسخ دهد.

موضوع : سلفی

  • سوال ۱ : آیا شما سلفی های زیادی در صفحه فیسبوک خود منتشر می کنید ؟

این سوال نامناسب به نظر نمی رسد ، اما به یاد بیاورید که پاسخ این سوال بسیار کوتاه و شاید هم به روش ( بله یا خیر ) پاسخ داده شود . اما درصورتی که یک سوال این چنینی و درباره این موضوع ، باید پاسخ های طولانی تر و مفصل تری داشته باشد .

  • سوال ۲ : معمولا در چه مناسبتی از خود سلفی میگیرید ؟ و چه زمانی تصمیم میگیرید آن را در فضای مجازی منتشر کنید ؟

باید واضح باشند

زمان نحوه طراحی سوالات مصاحبه و هنگام طراحی سوالات ، باید به این موضوع دقت کنید که حتما ساده بوده و به نثر روان نوشته شوند و مطمئن شوید به گونه ای نباشند که هر شخصی ، بتواند برداشتی متفاوت از آن داشته باشد .در بین نکاتی درباره نوشتن سوالات مصاحبه ،این مورد بسیار مهم است . هر مصاحبه شونده ای ، باید به طور کامل و شفاف سوال را متوجه شود تا بتواند آن پاسخی که شما منتظرش هستید را به شما بدهد.

درطول مصاحبه ، مسلم است که درصورتی که فرد متوجه منظور شما نشد ، آن را به طور کامل برایش شرح دهید ، اما بهتر است که از قبل از نحوه نوشتن سوالات مصاحبه سوالات خود را شفاف و واضح بنویسید تا دچار این مشکل نشوید .

مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود!

موضوع : تجارب مردم از اورژانس های پزشکی

این سوال ، به نحوی گنگ و نامفهوم است . اولا ، زبانی که در سوال استفاده شده است ، ممکن است برای فرد نامفهوم باشد . زبان ساده تری نیاز است تا سوال قابل فهم تر شود . دوما ، حتی اگر سوال از لحاظ واژه شناسی درست باشد ، ممکن است مصاحبه شونده نداند که چطور باید به آن پاسخ دهد . حتی ممکن است این فرد چیز خاصی از خدمات خاص پزشکی نداند . به همین خاطر ممکن است او از این پرسش متعجب شود و هدف شما از این سوال را به طور کامل درک نکند .

این سوال از ساختار ساده تری استفاده می کند و زیاد گیج کننده نیست . از این سوال اینطور برداشت می شود که درباره لحظات قبل از تماس با اورژانس باید توضیح داده شود .

باید قابل استفاده باشند.

در نحوه نوشتن سوالات مصاحبه یک مصاحبه ی خوب ، باید با دانش مصاحبه شونده متناسب باشند . مواجه شدن با سوالاتی که پاسخ آنهارا نمی دانید ، بسیار اذیت کننده به نظر می رسد . حتما قبل از مصاحبه مطمئن شوید که سوالاتی که طراحی شده است ، با دانش مصاحبه شونده مرتبط هستند و سوالاتی که فکر می کنید از سطح دانش دانش مصاحبه شونده خارج است را حذف کنید .

موضوع : نظرات بینندگان درباره تبلیغات مسابقات فوتبال در سال ۲۰۱۷

  • سوال ۱ : چرا کمپانی های عظیم ، با خرج های هنگفت ، سعی در تبلیغات در مسابقات فوتبال دارند ؟

این سوال درصورتی با ارزش می باشد که موضوع ، تنها درباره تبلیغات در مسابقات باشد ، اما در اینجا زیاد مفید به نظر نمی رسد ، چون منظور بیشتر درباره بینندگان می باشد . از طرفی ممکن است فرد مورد نظر ، اطلاعی درباره چگونگی هزینه تبلیغات این شرکت ها در مسابقات نداشته باشد .

  • سوال ۲ : : به نظر شما چرا شرکت ها انتخاب می کنند که اینقدر پول برای تبلیغات در مسابقات خرج کنند؟

فقط یک تغییر کوچک . جزئی باعث شده است که این سوال ، با موضوع انتخابی ما مرتبط باشد . ممکن است یک بیننده دقیقا دلیل خرج های عظیم در تبلیغات را نداند ، اما در هر صورت ، می تواند نظر خود را ادائه دهد . از طرفی این سوال باعث میشود که شما با دیدگاه مردم نسبت به تبلیغات آشنا شوید . به همین خاطر اگر شما بخواهید که دلیل واقعی این کار را بدانید ، باید با یکی از افراد همان شرکت ها مصاحبه کرده و دلیل این کار را بپرسید .

باید بی طرف باشند

در نحوه نوشتن سوالات مصاحبه ، سوالات مناسب ، باید به گونه ای باشند که هیچگونه قضاوتی درباره موضوع مورد بحث یا فرد مورد نظر انجام ندهند . بنابراین به این نکته دقت کنید که در هنگام نوشتن سوالات ، سوالی طرح نکنید که پاسخی را خوب یا بد و درست یا غلط نشان دهد.

اینگونه سوالات ممکن است به نتایج معکوس ختم شوند . اول از همه اینکه اگر شما پاسخی را درست در نظر بگیرید ، شاید به اطلاعات دقیقی نرسید . دوم اینکه اگر فرد احساس کند که مورد قضاوت قرار می گیرد ، ممکن است پاسخی غیر واقعی داده و شاید هم دچار سردرگمی شود . تا حد امکان سوالات را خنثی نگه داشته تا بتوانید نظر واقعی او را درباره موضوع پیدا کنید.

موضوع : تاثیر استاندارد های مشترک بر کلاس ها

  • سوال ۱ : به عنوان یک معلم ، چقدر از احساس نیاز به رعایت استانداردهای مشترک در کلاس ناراضی هستید؟

علاوه بر اینکه این سوال نامفهوم به نظر میرسد ، این سوال خنثی نبوده و به نوعی نارضایتی از استاندارد های مشترک را نشان می دهد . به همین خاطر اگر فردی از این استاندارد ها خوشحال یا راضی باشد ، بسیار سردرگم خواهد شد .

  • سوال ۲ : استاندارد های مشترک چه تاثیری در نحوه تدریس شما داشته اند ؟

این سوال به فرد کمک خواهد کرد تا پاسخی ملموس به پرسش بدهد و از طرفی دست او را برای پاسخ دادن به سوال ، چه مثبت چه منفی ، باز خواهد گذاشت تا بتواند نظر خود را به راحتی بیان کند .

ادامه مقاله در سایت منبع